14. desember 2010

Islykt

Forrige uke laget jeg en islykt! Den har stått ubrukt på verandaen fram til i dag, på tide å teste den :) Flyttet ut en stol for å få den litt opp, slik at vi kan se den innenfra. Jeg valgte å bruke granbar i lykten, da det tilfeldigvis var noe jeg hadde liggende etter å ha satt opp juletrær :) Og med denne kaster jeg meg også inn i Home and Cottages lyktekonkurranse.









 Hvordan lage en islykt?


  1. Finn en bolle i passende størrelse (avhengig av hvor stor lykt du vil ha)
  2. Fyll bollen passe full med kaldt vann, husk at det skal være plass til objekt i punkt 3 og 4.
  3. Legg i en mindre bolle, glass, kopp, eller annet. Oppi legger du noe med passe tyngde, slik at den synker litt nedi. Men husk at den ikke skal helt til bunnen! Da blir det ingen "bunn" i lykta heller. Det må være vann mellom de to bollene.
  4. Finn pynt etter eget ønske, f.eks kongler, blader fra høsten, roser, eller annet fra naturen du har liggende. Legg dette i vannet rundt den minste bollen i midten. dette vil fryse fast og bli pynt i isen.
  5. Når dette er klart setter du det ut i kuldegrader til det er frossent (evt i fryser), dette tar litt tid, beregn minst 24 timer. Min erfaring er at det tok litt tid å få den gjennomfrossen, selv i mange minusgrader.
  6. Når du mener den er ferdig, ta den inn. Etter noen få minutter løsner isen fra bollen pga at det yutterste laget tiner. Da tas den enkelt ut. For å løsne den innerste heller du litt lunket vann i den innerste bollen, så løsner den med en gang.
  7. Og vips så var lykten ferdig, med plass til telys i midten! Flyttes ut i kulda og holder seg så lenge det er minusgrader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!